Linoryt
jest techniką stanowiącą właściwie skromniejszą wersją techniki
drzeworytniczej. W linoleum wycina się wzór za pomocą dłutek i
noży. Aby uzyskać czarny rysunek na białym tle, trzeba pogłębić
całe tło pozostawiając wypukłe linie rysunku. Dla uzyskania odwrotnego
efektu - białego rysunku na czarnym tle - wystarczy pogłębić linie
rysunku i pozostawić wypukłe tło. Wypukłe części płytki pokrywa się
farbą drukarską, nakłada papier i odbija na prasie ręcznej. W wynikue
powstaje rysunek o dosyć topornych kształtach. Efekt końcowy przypomina
zazwyczaj drzeworyt wycięty w miękkim drewnie. Linoryty można
z powodzeniem robić w warunkach domowych.
Stanisław Kubicki "Wieża Babel II" |
Akwaforta
(kwasoryt) to technika, w której rysunek przenosi się na płytkę metalową
zabezpieczoną kwasoodpornym werniksem, czyli przezroczystą warstwą
ochronną. "Rysowanie" polega tu na usunięciu igłą warstwy werniksu
i odsłonięciu powierzchni metalu. Następnie płytkę zanurza się w kwasie.
W miejscach, z których usunięto werniks, powstają wytrawione
zagłębienia. Grubość kreski zależy od czasu trawienia. Po wytrawieniu
rysunku usuwa się werniks, a lekko podgrzaną płytkę pokrywa się farbą
drukarską i wyciera, tak aby farba pozostała tylko w wytrawionych
rowkach. Dzięki temu, że grafik nie musi mozolnie żłobić metalowej
płytki, a tylko zarysowuje werniks, w akwaforcie można uzyskać dużo
lżejszą kreskę, taką jak w szkicu wykonanym piórem. Linie o różnej
grubości powstają dzięki kilkakrotnemu trawieniu niektórych fragmentów
płytki. Nakładając różnobarwne farby można stworzyć akwatintę kolorową.
Rembrandt
"Faust" |
Akwatinta
jest zbliżona do akwaforty, niegdyś stosowana jako jedna z metod
odtwarzania obrazów i rysunków, dzisiaj wykorzystywana już tylko jako
technika artystyczna. Wykonanie formy drukowej w tej metodzie polega na
pokryciu płyty metalowej sproszkowaną kalafonią, która podgrzana topi
się i przylega do niej. Następnie nanosi się obraz poprzez zasłonięcie
wybranych fragmentów powierzchni metalu i odsłonięty metal poddaje się
trawieniu kwasem azotowym. Akwatinta różni się od akwaforty przede
wszystkim tym, że trawione są nie linie, lecz płaszczyzny. W
wyniku powielania czynności w coraz mniejszych obszarach obrazu uzyskuje
się zróżnicowanie głębokości wytrawionych miejsc, czyli możliwość
uzyskiwania półtonów.
Wygląd
odbitki wykonanej metodą akwatinty przypomina: akwarelę.
Eva Pietzcke
"Waza" |
Serigrafia,
czyli druk sitowy, to technika bardzo często stosowana w reklamie
i przemyśle. Wzór nanosi się na rozpiętą na ramie jedwabną siatkę,
a następnie drukuje, przecierając farbę przez siatkę. Tam gdzie oka
siatki zostały zaklejone, farba nie przedostanie się i podłożony pod nią
papier pozostanie biały. Przypomina to trochę sposób malowania przez
szablon. Jednak na odbitce sitodrukowej czasami można odróżnić punkciki
- oka siatki (tzw. raster). Ten sposób drukowania nie wymaga odwracania
stron rysunku na negatywie. Technikę tę stosuje się często do drukowania
wzorów na koszulkach.
Deli Sacilotto |