Natura, Homines, Historia 2020
Filip Rogalski
Kiedy w cielesności etnografa ujawnia się cielesność pewnego staruszka (i pewnego kuraka) – idiosynkracje cielesne i ontologia animistyczno-perspektywistyczna wśród ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej
Arabela wywodzą się z grupki ocaleńców, którzy przeżyli okres boomu kauczukowego w lasach pogranicza peruwiańsko-ekwadorskiego. W latach 1945-1955 osiedlili się na brzegu eponimicznej rzeki i nawiązali stałe relacje z regionalnym społeczeństwem tubylczo-metyskim. Wychodząc od pewnego żartu sytuacyjnego, łączącego etnografa z pewnym staruszkiem oraz z ptakiem z rodziny kusaczy, wystąpienie stanowi spojrzenie na praktyki językowe ludu Arabela przez pryzmat animistyczno-perspektywistycznych schematów ontologicznych. Zostanie wykazane, że typowe dla ludów regionu schematy pojmowania różnic i podobieństw między zbiorowościami ludzi i nieludzi (oparte na rozpoznaniu wspólnej wewnętrzności zamkniętej w różnych cielesnościach) służą również do pojmowania drobnych podobieństw i różnic między przedstawicielami jednej wspólnoty.
O autorze
Etnolog i antropolog kulturowy. Studiował na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w École des hautes études en sciences sociales w Paryżu (dyplom DEA). W 2016 roku uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy doktorskiej "Animizm, perspektywizm i sprawczos´c´ u ludu Arabela z Amazonii peruwian´skiej" (UAM, Poznań). Prowadził etnograficzne badania terenowe w Amazonii peruwiańskiej, Kraju Basków, Polsce oraz Szwecji.
Filip Rogalski
When the corporeality of an ethnographer reveals the corporeality of a certain old man (and a certain tinamou) - corporeal idiosyncrasies and an animist-perspectivist ontology among the Arabela people from the Peruvian Amazonia
The Arabela people originate from a group of survivors of the Amazon Rubber Boom in the forests of the Peruvian-Ecuadorian borderland. In 1945-1955 they settled on the bank of the eponymous river and established permanent relations with the regional indigenous-mestizo community. Starting with a certain situational joke, which connects the ethnographer with an old man and a bird from the Tinamidae family, the speech is an overview of language habits of the Arabela people through the prism of animist-perspectivist ontological schemes. It will be shown that the schemes of understanding differences and similarities between communities of people and non-humans (based on the recognition of the shared innerness enclosed in different corporealities), typical of the peoples of the region, also serve to understand small similarities and differences between representatives of one community.
About author
Ethnologist and cultural anthropologist. He studied at Adam Mickiewicz University in Poznań and at the École des hautes études en sciences sociales in Paris (DEA diploma). In 2016, he received his PhD on the basis of a doctoral thesis entitled “Animism, Perspectivism and Agency of the Arabela People of the Peruvian Amazonia” (Adam Mickiewicz University, Poznań). He conducted ethnographic field studies in the Peruvian Amazonia, the Basque Country, Poland and Sweden.