Natura, Homines, Historia 2020


Radosław Piętka
Człowiek-roślina u Wergiliusza


Zacieranie granic między bytami, przenikanie się świata roślinnego, zwierzęcego i ludzkiego to domena Owidiuszowego poematu Metamorfozy, w którym pitagorejska filozofia patronuje poetyckiej „ontologii przemiany”. Kilku równie niezwykłych (choć niekiedy mniej „radykalnych”, bo wprowadzanych zaledwie porównaniami) przykładów takich przemian dostarcza także poezja Wergiliusza; tematem mojego referatu będzie zatem motyw utożsamienia człowieka z rośliną w Eneidzie (m.in. krwawiący krzew Polidorosa i kosmiczny dąb, do którego porównany został Eneasz), zakorzeniony w rozmaitych konceptach ideowych.



O autorze

Absolwent filologii klasycznej i polonistyki, profesor na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zajmuje się tematami astronomicznymi i mitologicznymi w literaturze rzymskiej oraz recepcją antyku w kulturze współczesnej, zwłaszcza w literaturze i filmie. Stażysta American Academy w Rzymie (2011), stypendysta Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Fundacji Lanckorońskich (2007, 2010, 2013, 2017, 2021), laureat nagrody Stowarzyszenia Historyków Starożytności (2016), autor monografii Kaliope i Urania: rzymskie poematy astronomiczne (Poznań 2005) oraz Roma aeterna. Rzymska mitologia urbanistyczna (Poznań 2015). Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Znaku”, „Terminusie”, „Eos”, „Meandrze”, „Harvard Studies in Classical Philology”.




Radosław Piętka
Man-plant in Virgil’s works


The blurring of boundaries between entities, the interpenetration of the plant, animal and human worlds is the domain of Ovid’s poem Metamorphoses, in which Pythagorean philosophy supports the poetic ‘ontology of transformation’. Virgil’s poetry also provides some equally extraordinary examples of such transformations (though sometimes less ‘radical’, as they are introduced merely by comparisons); my paper will therefore focus on the motif of identifying man with the plant in the Aeneid (including the bleeding bush of Polydoros and the cosmic oak to which Aeneas is compared), rooted in various ideological concepts.



About author

A graduate of classical philology and Polish studies, professor at the Faculty of Polish and Classical Philology of Adam Mickiewicz University in Poznań. His research focuses on astronomical and mythological themes in Roman literature and the reception of antiquity in contemporary culture, especially in literature and film. Trainee at the American Academy in Rome (2011), scholarship holder of the Ministry of National Education and the Lanckoroński Foundation (2007, 2010, 2013, 2017, 2021), award winner of the Association of Ancient Historians (2016), author of the monographs Calliope and Urania: Roman Astronomical Poems (Poznań 2005) and Roma Aeterna. Roman Urban Mythology (Poznań 2015). He has published in ‘Teksty Drugie’, ‘Pamiętnik Literacki’, ‘Znak’, ‘Terminus’, ‘Eos’, ‘Meander’, ‘Harvard Studies in Classical Philology’, and more.