W dniach 15-16 września 2017 r. w Collegium Humanisticum UMK odbyły się XII Toruńskie Spotkania Dydaktyczne zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Historyczne, Instytut Historii i Archiwistyki UMK oraz SOP Oświatowiec Toruń. Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem Reformowanie edukacji historycznej. Poniżej kilka migawek z otwarcia konferencji i lista wystąpień.
WYSTĄPIENIA
Piątek, 15 września
Izabela Lewandowska (Olsztyn) O kondycji polskiej dydaktyki historii w dobie reformy 2017 roku - wprowadzenie do dyskusji
Marek Białokur (Opole) Dlaczego dyskutując o reformie edukacji historycznej boimy się słowa kanon?
Małgorzata Machałek (Szczecin) Miejsce muzeum w edukacji historycznej - przeszłość, stan obecny i perspektywy
Józef Brynkus (Kraków) Historia współczesna w koncepcji pedagogicznej
Grzegorz Chomicki (Kraków) Śpieszmy się … pisać podręczniki - tak szybko odchodzą!...
Zofia T. Kozłowska (Warszawa) Podstawa programowa z historii w pracach Komisji Dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Historycznego
Maria Jadczak (Toruń) Matura z historii (2015-2017) z perspektywy nauczyciela i egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
Agnieszka Chłosta-Sikorska (Kraków) Nowa i stara matura z wiedzy o społeczeństwie – ewolucja czy rewolucja?
Teresa Stachurska-Maj (Warszawa) Nowe wyzwania edukacji historycznej w świetle reformy oświaty
Ilze Šenberga (Dyneburg) The Specifics of History Teachers’ Training in the Context of Innovative Education in Latvia
Wadim Zadunajski (Lwów) Nowe podejście do nauczania historii na Ukrainie na przykładzie Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego
Barbara Techmańska (Wrocław) Reformy oświaty a kształcenie młodzieży niepolskiej w okresie PRL i miejsce w nim historii
Maciej J. Mazurkiewicz (Toruń) Ludobójstwo, czystki czy zbrodnie? Pojęciowy spór prawa z historią a treścią podstawy programowej
Anna Gołębiowska (Opole) Wiadomości Historyczne, jako forum dyskusji nad kształtem polskiej edukacji historycznej - casus reform systemowych i programowych
Piotr A. Stasiak (Kutno), Agnieszka Wieczorek (Toruń) Pałac jednego króla, dwóch państw i dwóch kultur - prezentacja projektu edukacyjnego
Sobota, 16 września
Krzysztof Mucha (Łódź) Od reformy do reformy - wokół podstawy programowej i nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej i gimnazjum
Maria Kopsztejn (Wodzisław Śląski) Nauczyciel historii a przemiany edukacyjne w polskim systemie oświatowym
Iwona Jóźwiak (Olsztyn) System doskonalenia zawodowego nauczycieli historii na przykładzie działań Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie
Jan Chańko, Jolanta Daszyńska (Łódź) Dlaczego historia to przedmiot nie/lubiany
Joanna Bugajska-Więcławska (Lublin) Wychowanie obywatelskie w świetle programów wiedzy o społeczeństwie
Ewa Puls (Bydgoszcz) Nauczyciele pomorscy w dobie reformy Janusza Jędrzejewicza
Iwona Gancewska (Mrągowo) Kronika szkolna jako źródło o regionie i uzupełnienie wiedzy podręcznikowej w nauczaniu szkolnym
Dariusz Chrobak (Czernikowo) Czy (i jak) reforma wpływa na zmiany w nauczaniu historii na przykładzie nauczycieli ziemi dobrzyńskiej
Rada Programowa XII Toruńskich Spotkań Dydaktycznych:
- Zofia T. Kozłowska (Warszawa)
- Antoni Stark (Toruń)
- Adam Suchoński (Opole)
Komitet Organizacyjny:
- Stanisław Roszak - kierownik naukowy
- Małgorzata Strzelecka
- Agnieszka Wieczorek
- Łukasz Wróbel
- Barbara Stark
|