English version
Ostatnie Wyprawy:
Szybkie linki:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Odwiedź nasz profil w portalu Facebook

Szukaj nas też na Twitterze

O Wyprawie

Nasza wyprawa trwała od 5 lipca do 7 września. Wzięło w niej udział sześć osób: Irek Sobota - kierownik wyprawy, Zbigniew Bartkowiak, Jurek Zygmunt, Dawid Szczypiński, Joanna Jarkiewicz-Tretyn i Ewa Zakrzewska. Przez ostatnie dwa tygodnie w wyprawie uczestniczył także Marek Grześ i Adam Małachowski. Czasowo w wyprawie uczestniczyli również Tomek Soczewiński i Bułat ... Działo się bardzo wiele. Przeprowadzone zostały szczegółowe badania glacjologiczne na lodowcu Waldemara i Ireny. Prowadzono pomiary odpływu rzek lodowcowych i standardowe pomiary meteorologiczne.

Szczegółowo przeprowadzono następujące badania:
1. Czasowa i przestrzenna zmienność ablacji na lodowcu Waldemara (Irek Sobota).
2. Odpływ z lodowca Waldemara (Irek Sobota).
3. Wybrane cechy fizyczo-chemiczne rzeki Waldemara (Irek Sobota).
4. Czasowa i przestrzenna zmienność ablacji na lodowcu Ireny (Irek Sobota).
5. Odpływ rzeki Ireny (Irek Sobota).
6. Standardowe pomiary meteorologiczne na obszarze Kaffiøyry, lodowcu Waldemara i Ireny (Irek Sobota).
7. Wybrane problemy nalodzi na Kaffiøyrze (Ewa Zakrzewska).
8. Analiza wielkości letniego odmarzania warstwy czynnej zmarzliny na Kaffiøyrze (Dawid Szczypiński).
We wszystkich badaniach uczestniczyli wszyscy członkowie wyprawy!!!
Poza tym był to czas naszego wspólnego życia, gdzieś tam daleko...

A było tak... - kalendarium

05.07.01 - Z Joanną wylatujemy z Warszawy. Na lotnisku w Amsterdamie spotykamy się ze Zbyszkiem. Jest to nasze pierwsze spotkanie. Wcześniej się nie znaliśmy. Po północy lądujemy na lotnisku w Longyearbyen.

06.07.01 - Wieczorem wypływamy z Jurkiem Różańskim na jego jachcie "Eltanin" na Kaffiorę.

07.07.01 - Po około 20-godzinnym rejsie dopływamy do stacji. Czekają w niej na nas Jurek, Ewa i Dawid, którzy dotarli tam tydzień wcześniej. Długa noc "zapoznawcza".

08.07.01 - Prace obozowe, przygotowywanie stacji do pracy.

09.07.01 - Dalszy ciąg prac obozowych. W stacji trudno znaleźć niektóre rzeczy, po ostatniej wyprawie trochę się, delikatnie pisząc, zmieniło. Na krótki czas przypływa z wizytą czwórka kajakarzy. Dwie dziewczyny i dwóch chłopców z Finlandii.

10.07.01 - Bardzo ładna słoneczna pogoda. Przy stacji pojawia się lis polarny. Potem będzie przychodził jeszcze często. Nadajemy mu imię Kazik.

11.07.01 - Założenie tyczek ablacyjnych na lodowcu Waldemara i rozpoczęcie pomiarów odpływu z tego lodowca.

12.07.01 - Przygotowanie obozu na lodowcu Ireny.

13.07.01 - Historyczny dzień. Po bardzo ciężkiej pracy zostaje założona sieć tyczek ablacyjnych na lodowcu Ireny. Kolejny lodowiec zostaje objęty naszymi badaniami.

14.07.01 - Prace obozowe i codzienny pomiar w przełomie rzeki Waldemara.

15.07.01 - Bardzo ładna pogoda. Wycieczka łódką pod czoło lodowca Aavatsmarka i na Sarsoyrę.

16.07.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara.

17.07.01 - Załamanie pogody. Pomiar w przełomie. Łączymy się przez radio z przepływającym polskim jachtem "Helius" z 10 osobową załogą z Warszawy.

18.07.01 - Wycieczka na szczyt "501" i wejście na Graffjelet. Joanna zostaje w stacji.

19.07.01 - Ulewa. Prace obozowe.

20.07.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny. Jak zawsze 12 godzin pracy.

21.07.01 - Pomiary w przełomie i przy ujściu rzeki Waldemara. Kolejna prywatka...

22.07.01 - Słoneczna pogoda, ale silny wiatr.

23.07.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara.

24.07.01 - Przypływa Jurek Różański z Kennethem Monsenem, który z Anią Bartczak będzie zimował w stacji. Przywożą dużo ładunku. Przewozimy wszystko przez pół dnia na brzeg. Równocześnie przylatują śmigłowcem Duńczycy z prof. Janem Piotrowskim. Zakładają obóz pod lodowcem Elizy. Wieczorem przychodzą do nas w odwiedziny. Późnym wieczorem wracają do swojego obozu. Wśród nich jest Sylwia Nowak i Maciek Dębski.

25.07.01 - Ze Zbychem zawożę łódką beczki z żywnością dla Duńczyków. Następnie wracamy i z całą grupą płyniemy na wycieczkę do Jonsfjordu. Obserwujemy cielenie się lodowca Osborn. Ładujemy też na wyspie Hermansenoya. Długi, piękny dzień. Odpływa Jurek z Kennethem.

26.07.01 - Badania w terenie.

27.01.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny. na koniec wędrówka przez Graffjelet.

28.07.01 - Prace obozowe.

29.07.01 - Wycieczka krajoznawcza na lodowiec Aavatsmarka. Wieczorem w odwiedziny przychodzą Duńczycy. Zostają na noc.

30.07.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara. Razem z nami biorą w nich udział Sylwia i Maciek z obozu Duńczyków.

31.07.01 - Wieczorem przypływa Jurek Różański z Anią i Tomkiem Soczewińskim. Tomek zostaje z nami na następne 10 dni.

01.08.01 - Razem z Jurkiem odpływają Zbychu, Joanna i Ewa. Dla nich wyprawa już się kończy.

02.08.01 - Wyjście na jezioro Sobótki na lodowcu Waldemara. Na noc przychodzą Sylwia i Maciek.

03.08.01 - Załamanie pogody. Prace obozowe.

04.08.01 - W dalszym ciągu załamanie pogody. W górach spadł śnieg.

05.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny. Na lodowcu spadło do 40 cm śniegu.

06.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara.

07.08.01 - Wyjście do obozu Duńczyków. Tam robimy chrzest polarny Tomkowi, Maćkowi i Dawidowi. Impreza do rana. Śpimy pod gołym niebem. Piękna pogoda.

08.08.01 - Powrót do stacji przez lodowiec Elizy. Zejście pod lodowiec w miejscu wypływu rzeki..

09.08.01 - Wypływamy łódką pod lodowiec Aavatsmarka. Dużo fok. Bardzo ciepło. Wieczorem pomiar w przełomie. rekord ilości płynącej wody. Na lodowcu fen.

10.08.01 - Całkowite załamanie pogody. Wiatr i deszcz bez przerwy.

11.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny.

12.08.01 - Rano, w drodze łódką do NyAlesundu odwiedza nas dwóch Norwegów. Późnym wieczorem przypływają z powrotem. Wcześniej przychodzą pożegnać się Duńczycy. Wszyscy zostają do rana. Norwedzy robią nocny obiad w swoim namiocie. Zabawa do rana.

13.08.01 - Znowu pogorszenie pogody.

14.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara.

15.08.01 - Do stacji na jachcie Jurka przypływa Marek Grześ, Adam Małachowski i Ania Bartczak. Zostaną już do końca wyprawy. Razem z nimi przypływa pięć psów, które zostaną na zimowanie.

16.08.01 - Prace obozowe. Jurek odpływa, a z nim Tomek.

17.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny.

18.08.01 - Wycieczka łódką od czoło lodowca Aavatsmarka. Zatrzymujemy się na drugim brzegu zatoki Hoern. Wchodzimy do potężnej jaskini lodowej w lodowcu. Niesamowite przeżycie.

19.08.01-21.08.01 - Załamanie pogody. Prace obozowe. Pomiary w przełomie.

22.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny.

23.08.01 - Wycieczka łódką na Richard Lagunę. Na Sarstandze na brzegu znajdujemy chorą fokę. Płyniemy pod klifowe lodospady na Wyspie Księcia Karola. Odwiedzamy pozostałości po niemieckiej stacji meteorologicznej na wyspie. Wieczorem pomagamy Kennethowi postawić stojak na upolowane foki.

24.08.01 - Wypływamy do Ny Alesundu z Dawidem i Adamem. Na drugiej łódce płynie Ania z Kennethem. Płyniemy po karmę dla psów, którą załatwił będący tam Wojtek Moskal. Ny Alesund jak zawsze piękny. Siedzimy trochę u Wojtka, jemy pyszne ciasto, pijemy pyszne piwo. Bierzemy prysznic. Zwiedzamy osadę, pomnik Amundsena, muzeum wieżę Amundsena. Droga powrotna bardzo przyjemna. Do stacji dopływamy o czwartej nad ranem. Pół godziny po nas przypływa Jurek Różański i zabiera Marka Grzesia na konferencję do Barentsburga. Wrócą za sześć dni.

25.08.01 - Spokojny dzień. Spacery z psami.

26.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Ireny. Przepiękne widoki z lodowca na chmury nad Kaffioyrą. Powrót do stacji późną nocą.

27.08.01 - Z Jurkiem i Adaśkiem opływamy dookoła przepiękną wyspę Hermansenoye. Odkrywamy stary wrak statku na skałach. Potem podpływamy blisko pod czoło lodowca Dahla. W drodze powrotnej zabieramy beczki po Duńczykach. Wieczorem wyjście do przełomu. Wracamy pod fioletowo-różowym niebem po północy do stacji.

28.08.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara. Z moreny widzimy lądujący obok stacji śmigłowiec. Jak się okazuje przyleciał nim Bułat, Rosjanin, który zostanie z nami do końca wyprawy.

29.08.01 - Z Kennethem i Anią polujemy na fokę. Potem łódką holujemy ją do stacji. Bardzo ciężka. Psy muszą coś jeść. Siedzimy przy lampie naftowej do późnej nocy, kiedy przypływa Marek Grześ razem ze Stefanem Bartoszewskim i obozem lubelskim, powracającym już do Polski. Siedzimy do rana, po czym odpływają.

30.08.01 - Płynę z Anią i Kennethem po drewno na drugą stronę zatoki. Dużo pracy.

31.08.01 - Sondowania głębokości pod lodowcem Dahla. Bardzo ciekawe wyniki. Miły wieczór.

01.09.01 - Rano przypływa po nas Jurek z Tomkiem. Pomiary ablacji na lodowcu Ireny.

02.09.01 - Prace obozowe. Wieczorem z Adaśkiem mamy bar "Pod Przełomem".

03.09.01 - Pomiary ablacji na lodowcu Waldemara. Długi, długi wieczór.

04.09.01 - Prace obozowe. Pakowanie.

05.09.01 - Odpływamy ze stacji. Koniec wyprawy. Ania z Kennethem zostają na cały rok.

06.09.01 - Dopływamy do Longyearbyen.

07.09.01 - Odlatujemy do Polski.

Była to moja ósma wyprawa, ale jak każda różniła się od poprzedniej. To były dobre dni, które przeżyliśmy razem. Byliśmy sobie rodziną i żyliśmy jak w rodzinie. Wykonaliśmy prace naukowe i wiele przeżyliśmy. Wiele rozmawialiśmy, poznaliśmy się, za co wszystkim dziękuję. Szczególnie dziękuję Zbyszkowi za to, że jest prawdziwym przyjacielem i Jurkowi, dzięki któremu było mi łatwiej i za przyjaźń. I jeszcze Adaśkowi za przyjaźń.
Fajnie było być z Wami - Irek Sobota

Fotogaleria

Instrukcje: aby rozpocząć przeglądanie kliknij na wybrane zdjęcie. Do przełączania pomiędzy kolejnymi zdjęciami możesz używać przycisków klawiatury (strzałka w prawo - następne; strzałka w lewo - poprzednie) lub przycisków przy krawędziach zdjęć. Aby zamknąć galerię kliknij przycisk "Close" w prawym dolnym rogu lub wciśnij na klawiaturze przycisk Escape. Jeśli chcesz zapisać oglądane zdjęcie, kliknij ikonkę dyskietki pod opisem zdjęcia. Wówczas otworzy się ono w nowym oknie, w którym będziesz mógł je zapisać (kliknięcie prawym przyciskiem myszy i wybór "Zapisz obrazek jako...").

Wszystkie zdjęcia opublikowane na tej stronie, są własnością
ich autorów oraz są chronione prawem autorskim.
Wykorzystanie zdjęć bez adnotacji o autorze zabronione.